23/7/14

Αναπτυξιακή διαταραχή Συντονισμού της Κίνησης (Αναπτυξιακή Δυσπραξία)

http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-AozgSrFpXDQ%2FT_MdplJUFII%2FAAAAAAAAAhY%2FqAj_PN1y86E%2Fs1600%2F3%252B%282%29.JPG&imgrefurl=http%3A%2F%2Flearningatplay.blogspot.com%2F2012%2F07%2Fplay-is-messy.html&h=1200&w=1600&tbnid=r4qmoB4XVrtAhM%3A&zoom=1&docid=JIEynFUjWP8awM&ei=KJvPU4LMMMGC4gTb44HoAQ&tbm=isch&ved=0CFcQMyhPME84ZA&iact=rc&uact=3&dur=711&page=8&start=173&ndsp=28
H αναπτυξιακή δυσπραξία αποτελεί αναπηρία ή ανωριμότητα ενός οργανισμού ως προς την κίνηση. Πρόκειται για ανώριμο τρόπο διαχείρισης της πληροφορίας από τον εγκέφαλο, που συνεπάγεται σε κακή μετάδοση των μηνυμάτων προς το σώμα. Η δυσπραξία επηρεάζει τον προγραμματισμό όσων κάνουμε και τον τρόπο με τον οποίο αυτά ολοκληρώνονται. Συνδέεται με προβλήματα στην αντίληψη, τη σκέψη και το λόγο.

Άλλα ονόματα για τη δυσπραξία είναι: αναπτυξιακή διαταραχή συγχρονισμού και κινητικές μαθησιακές δυσκολίες. Στη βιβλιογραφία απαντάται και με τα ονόματα "Ελάχιστη Εγκεφαλική Βλάβη" (Minimal Brain Damage) και το σύνδρομο του Άτσαλου Παιδιού (Clumsy Child Syndrome).
Τα παιδιά με δυσπραξία ενδέχεται να εμφανίσουν κάποιες από τις παρακάτω συμπεριφορές:
http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.seattlechildrens.org%2FuploadedImages%2FSeattle_Childrens%2FAbout_Us%2FStories%2FConnection%2Flearningtowalk_arabel_220x180.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.seattlechildrens.org%2Fabout%2Fstories%2Fselective-dorsal-rhizotomy-kids-CP-gain-mobility%2F&h=180&w=220&tbnid=FLWkbxdKY8rFWM%3A&zoom=1&docid=vuUTUksGEVX25M&ei=KJvPU4LMMMGC4gTb44HoAQ&tbm=isch&ved=0CEgQMyhAMEA4ZA&iact=rc&uact=3&dur=633&page=7&start=147&ndsp=26
  • Πολύ αυξημένη κινητικότητα, κυρίως κούνημα και χτύπημα των κάτω άκρων όταν κάθονται, χτύπημα άνω άκρων (παλαμάκια) ή φτερουγίσματα με τους καρπούς των χεριών. Ενδέχεται να είναι πολύ δύσκολο σε παιδιά με δυσπραξία να σταθούν ακίνητα.
  • Υψηλά επίπεδα υπερέντασης, με φωνές και κραυγές.
  • Σύγχυση και εκρηκτική συμπεριφορά.
  • Κακή διαχείριση θέσης σώματος με αποτέλεσμα να προσκρούουν σε αντικείμενα ή να πέφτουν.
  • Χαμηλή επίδοση στον αθλητισμό. Αποφυγή από τα ομαδικά παιχνίδια.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν να κάνουν ποδήλατο.
  • Απουσία συναίσθησης κινδύνου (π.χ. άλμα από μεγάλο ύψος κ.α.).
  • Ατυχήματα στο τραπέζι κατά το φαγητό (λερώνονται, ρίχνουν το ποτήρι). Ενδέχεται να προτιμούν να τρώνε με τα χέρια.
  • Δεν τους αρέσουν τα παιχνίδια με κατασκευές.
  • Φτωχή κινητικότητα: Δυσκολεύονται να κρατήσουν σωστά το μολύβι, να χρησιμοποιήσουν το ψαλίδι, οι ζωγραφιές τους μπορεί να δίνουν την αίσθηση ότι προέρχονται από παιδί μικρότερης ηλικίας.
  • Διάσπαση προσοχής: Συχνά σταματούν μία δραστηριότητα πριν την ολοκληρώσουν.
  • Τάση για απομόνωση: Ειδικώς στην περίπτωση που τα παιδιά με δυσπραξία απορρίπτονται από τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας τους σε ένα δεδομένο περιβάλλον, ενδέχεται να προτιμούν τη συντροφιά ενηλίκων.
  • Διαταραχές στο λόγο.
  • Αισθητηριακός και κινητικός ερεθισμός (π.χ. αντιδράσεις φυγής σε έντονους θορύβους ή στην ένδυση με νέα ρούχα, π.χ. μάλλινα).
http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.alexhouse.net%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fassets%2Fwysiwyg%2Fparen-child-walking_0.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.alexhouse.net%2Fchildren-family-programs&h=333&w=500&tbnid=gWzLkbSxLHLTPM%3A&zoom=1&docid=rMrBPWdUIkMp4M&ei=qZvPU9CFLZDQ4QSe9YDQBQ&tbm=isch&ved=0CAgQMygAMAA4yAE&iact=rc&uact=3&dur=827&page=8&start=173&ndsp=28
Η αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού της κίνησης απασχολεί πολλά παιδιά και ενήλικες παγκόσμια. Η έγκαιρη διάγνωση και υποστήριξη μπορεί να βοηθήσει το παιδί  ή τον ενήλικα να ξεπεράσει πρακτικές αλλά κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες.